Fără falsă modestie: talentul nu se învaţă! Îl ai sau nu-l ai. Dar te poţi strădui să devii un copywriter decent, ba chiar bun, dacă ţii cont de câteva idei:
- citeşte – înainte de orice altceva, citeşte! Beletristică, literatură de specialitate, prospecte farmaceutice, ghiduri tehnice. Lectura diversă e un fel de călătorie socio-culturală în care ai ocazia să te întâlneşti şi cu tine. E bine să înveţi să asculţi dacă vrei să le vorbeşti altora cu miez.
- respectă limba în care scrii: asigură-te că ştii foarte bine şi respecţi regulile de ortografie şi de punctuaţie – indiferent de dispozitivul de pe care scrii sau de mediul în care publici. E de datoria ta să dezactivezi autocorrect-ul de pe smartphone, să nu defilezi cu un dublu standard, acceptându-ţi în reţelele de socializare greşeli de scriere şi să ai un vocabular realmente bogat.
- antrenează-ţi simţul umorului: chiar dacă ești copywriter de texte pentru stand up comedy, e bine să-ţi exersezi mintea cu jocuri de cuvinte, de conotaţii şi de înţelesuri, pentru ca să poţi crea stări şi emoţii diferite, utilizând jucăuş vocabularul.
- observă oamenii: mergi cu autobuzul, scoate-ţi căştile din urechi şi ochii din telefon, stai pe o bancă în parc, aşteaptă la coadă la poştă, trage cu urechea la discuţia dintre părinţi şi copii, dintre hipsteri şi vânzătoare, dintre fetele ieşite doar ele la terasă. Intră tu în lumea lor, vezi care le sunt valorile, principiile, nevoile, dorinţele. Vezi ce-i mână pe ei în luptă, ca să nu-i deportezi în lumea ta, în urma unui insight greşit. (Ca să nu ajungi la utopii de genul cozonacului de la Boromir: Fix aşa-şi declară femeile iubirea: făcându-le inimioare de la distanţă bărbaţilor pe care îi cuceresc pentru că le cunosc slăbiciunea pentru cozonac din comerţ…)
- respectă-ţi audienţa: nu-ţi subestima targetul, limitându-l la câteva formulări uzate moral, cu scuza că-n online toată lumea are o atenţie de tip scroll. Nu-ţi fie frică să foloseşti cuvintele de sărbătoare din dicţionar – cititorii tăi le vor recunoaşte şi înţelege, chiar dacă nu le folosesc în discuţiile lor de zi cu zi.
- găseşte-ţi stilul: e mai bine să ai un stil care nu se potriveşte oricărei comenzi, dar care e recognoscibil, decât unul mediocru. Faptul că vorbeşti unui tip de audienţă nu e nişare, e specializare.
- limitează-te la temele în care excelezi: oricât de mult te-ai documenta, nu vei putea niciodată să scrii la fel de convingător şi despre absorbantele de noapte, şi despre înlocuitorii zahărului ori despre terapiile alternative. Alege teme pentru care ai un interes intrinsec, care te pasionează – vei scrie mai uşor, mai repede şi mai veridic despre ele.
De cele mai multe ori, consecvența în autoexigență, în simțul măsurii și în empatie fac mult mai mult decât sporadicele sclipiri de talent orbitor. Hai, că se poate!
No Comments